26/11/2023, 15u
OLV Geboorte kerk te Hoboken (Kioskplaats 88)
De Completen (een vocaal en instrumentaal ensemble uit Leuven) o.l.v. Bart Schoukens, brengen polyfone muziek aan het Habsburgse hof in Graz van rond 1600.
Hieronder een fragmentje (uitvoering een week eerder: Oostende-Capucijnenkerk)
Lambert de Sayve (1549 -1614) – u waarschijnlijk onbekend – is zo’n beetje de laatste Franco-Vlaamse Polyfonist die een grote carrière maakte in Europa, meer bepaald bij de Habsburgers in Oostenrijk.
Geboortig van ‘Saive’ (plaatsje nabij Luik), treffen we de jonge Lambert in 1562 (= 13 jaar!) aan in de de kapel van de Habsburgers (Maximiliaan van Oostenrijk). Ca. 1569 wordt hij zangmeester in de abdij van Melk, die net door de Ottomanen was verwoest, en vanwege de Reformatie leeggelopen. Een ‘restart’ was dus nodig, from scratch. Van 1577 tot 1582 is De Sayve actief bij aartshertog Karl (in Graz) en nadien bij Matthias, aartshertog van Oostenrijk.
Toen deze in 1612 de keizerstroon besteeg, werd De Sayve dus kapelmeester (muzikaal leider) van de Keizerlijke Hofkapel in Wenen (in die zin: opvolger van Philippus De Monte). Voor deze gelegenheid schreef De Sayve de kroningsmis en nog zeker twee motetten, alle een mix van Vlaamse Polyfonie en Venetiaanse meerkorigheid.
Vooral in Graz was de Italiaanse muziek (van o.a. Giovanni Gabrieli) zeer gekend (en geliefd). Verschillende Italiaanse muzikanten waren er actief. In de koorboeken van aartsbiscchop Thomas Hren (Chrön), die daar lange tijd gouverneur was, treffen we een mis van De Sayve aan, geïnspireerd, gebaseerd, op een 7-stemmig motet van Giovanni Gabrieli: Exaudi Deus (luister, Heer, naar mijn gebed), uit 1597, een ‘liturgische hit’, gezien de relatief wijde verspreiding. De Sayve bouwde op grond van dit motet een dubbelkorige mis op (14 stemmen). Het kyrie begint met een letterlijk citaat van de eerste 8 maten door het lage koor, waarbij de muziek enkel is aangepast (miniial) aan de declamatie van kyrie eleison. Eenfeest van herkenning dus voor de musically informed listener.
Meer achtergrond vindt u op deze pagina gewijd aan Lambertus de Sayve
Naast deze mis brengen de Completen ook een aantal instrumentale en vocale werken van tijdgenoten die gekend waren aan de hoven van Graz en Wenen.